19 oktober 2008

hårproblem?

Nu har jag förnyat min diatermicertifikat, vilket betyder att alla med generande hårväxt kan tryggt anlita mig i fortsättningen också. Certifikatet gäller i 3 år. Eftersom jag jobbar åt landstinget också är det ett absolut krav att man certifierad.

Idag är det inte många som vet vad diatermi är för något längre, för media skriver bara om laser och lasers förträfflighet, för att få bort oönskade hårväxt. Jag själv fortfarande är skeptiskt, då jag träffar alltför många som inte är nöjda med laserbehandlingarna. Speciellt inte de som har gjort laser/ipl på ansiktet, men har träffat även folk som inte är nöjda hur håret blev på kroppen heller.

Många tycker att de har tom fått mer hår på ansiktet efter laserbehandlingar. Laser stimulerar förstås inte hårväxten, men rakningen gör det. Då det är normalt att man rakar bort håret innan behandling för att håret ska vara kort innan man behandlar med strålar.

Meningarna går isär huruvida rakning stimulerar hårväxten eller ej, många vill påstå att man får mer hår av rakning. Man får faktiskt inte mer hår än man har, men med rakningen stimuleras fjunet som ligger lite mer osynligt, och med den avklippte ytan känns den mer. Och rakar man tillräckligt ofta håret blir de hårda mer permanent.

Ibland träffar jag kunder som berättar att de har tagit bort håret från benet med laser/ipl och då vill jag gärna titta på för att jag kanske själv ska investera i en supermaskin - men hittintills fick jag följande svar: - visst kan jag visa, men just nu syns ingenting, för att jag har rakat bort dem.
Min fråga blir alltid det samma: -men vad är du nöjd med då?
För de kunder jag har tagit bort håret från benen behöver INTE raka sig. Aldrig. Nånsin.

En av mina kunder har gått på Laser sen år 2000 för att få bort håret från ansiktet. På min fråga vilka metoder hon har provat, sa hon: alla. Och när jag frågade hur mycket hon har lagt ner på olika laserbehandlingar, ville hon inte svara. Jag tyckte att det var modigt av henne att inte ge upp, och ge en chans för mitt sätt att behandla oönskade hår. Oké, hon kom på rekommendation, men ändå.
Det har hon förstås inte ångrat, och är nöjd med den uppnådda resultatet. Hon är i princip klar, men har man börjat på ett område, och ser hur fint det blev, vill man ofta fortsätta vidare på kroppen också.

Jag såg en bild om Madonna i närbild, där media pekar ut hennes påstådda problem med ökat hårväxt. Skulle jag själv ta en närbild på mitt ansikte, med rätt belysning och kraftig förstorat, skulle man kunna fånga även mina strå, fast till vardags alla är avundsjuka att jag har inga hårproblem. Och det har jag inte, men alla har fjun på huden, och det är en naturlig del av vår hud. Man borde inte göra det till ett större problem, än vad den är.
Idag får jag fler kunder som egentligen inte har några problem, ändå går inte att övertyga de att de inte behöver lägga ut en massa pengar på hårborttagning. När jag förklarade till en ung tjej att hon inte hade generande hårväxt på överläppen, blev hon så förbannad att jag nekade behandlingen att hon skrev en elak kommentar i min gästbok på min klinik. Det gör inget. Den står kvar i boken än idag. Faktum är att jag inte jobbar gratis, alla kunder jag har betalar, så om jag och mina kolleger tycker att någon inte behöver behandling, så blir vi faktiskt utan inkomst - med andra ord säger vi att du inte behöver behandling, så behöver du inte det. Då kanske sitter problemet någon annanstans.

Har du frågor? Jag svarar gärna.
aftonbladet
improveme
divage

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hår i ansiktet har ju alla, hela kroppen är full av hår, mer eller mindre synliga. Vi har porer och hårsäckar överallt. :) Jag tycker det är värst på sommaren när solen lyser på dem, eller mitt i vintern när fjunen i ansiktet fått för sig att bli mörka- haha, men jag tycker ändå inte det är värt att behandla dem, det är ju bara fjun ändå. Däremot finns det tjejer som har rejäl skäggväxt- jag förstår att de inte trivs med dem och då är det bar att du finns. :)

Anonym sa...

Bilden på Madonna och hennes s.k. generande hårväxt är som ett skämt. Ser helt normalt ut enligt mig. Har själv stora problem med generande hårväxt, värst är det i ansiktet där jag får som manlig skäggväxt och mustasch. Går på diatermi genom landstinget och har gjort det i flera år nu. Tyvärr tar nya strån fart hela tiden och landstinget har nu beslutat att jag får fortsätta på egen hand.Dyrt för någon som lever på sjukersättning men vad har man för val. Skulle vara glad om jag bara hade Madonnas små fjun.

Tack för en superbra blogg. Hittade precis hit, brukar inte läsa bloggar egentligen men din är verkligen intressant. Trevligt med någon som ställer sig kritisk till alla mirakelkurer och behandlingar som de flesta verkar gå på. Ser fram emot framtida inlägg :-)

Anonym sa...

Hej Anonym!
Roligt att du tycker om bloggen. Generande hårväxt är ett stort problem för många. Men många tiger om det och försöker dölja på olika sätt. Många går även på laserbehandlingarna men jag träffar alltför många som inte har blivit bra av laser. Snarare fick de mer hår. Hoppas att du går på ett bra ställe för behandling.
Du kan senare försöka söka på nytt hos Landstinget. Fast bara då om du fortfarande behöver gå på behandling varje vecka. Räcker det en gång i månaden, ja då får du betala behandlingen själv.
Många ställen erbjuder rabattkort, vilket gör det lite enklare ekonomiskt.

Anonym sa...

Hej! Jag har ett liknande problem och det har blivit bara värre av laser. kan säga att jag hade få hårstrå innan men med laser har det blivit mycket värre! men jag undrar hur man får bidrag av landstinget som personen beskrev ovan? till vem ska jag vända mig? för nu efter behandligen med lasern är det en nödsituation och jag ångrar att jag började med laser då från 3 hårstrå i ansiktet till ett skägg :(

antonia sa...

Hej Anonym!
Tyvärr är det många som har råkat ut för det du beskriver.Man går på laser och istället för få minskad hårväxt få man mer.

Anonym sa...

ehm jag har en fråga om hårborttagningen med laser? jag är nu 14 år och vill bli av med hårstån på på min kropp o så men jag undrar om man blir behandlad med laser för hårborttagning kan det framkalla eller uppväcka cancer? tack för svar :)

Blue Eyes sa...

Hej Anomym 14 år.

Det är ingen som kan ge en 100 procentig svar på din fråga. Antagligen får man ingen cancer på grund av laserbehandling, men vem vet det med säkerhet vad som kan hända med huden som har behandlats med laser om 20- 30 år.
Man chanser som man chansar med så mycket annat.

Anonym sa...

Jag började med laserbehandling för att ta bort generande hårväxt i ansiktet. När jag började hade jag mjuka hårstrån och största problemen var under "pollisongerna" då jag stördes av att jag tyckte att jag hade en mörk skugga pga hårväxten där. I samband med behandlingar kom rakandet. Jag gick på långt över 12 behandlingar och fick betala över 12 000 kr. Idag har jag skäggstubb och mörka hårstrån både på hals och i ansiktet, betydligt mer hår än vad jag hade när jag började. Då var jag desperat och hade jag vetat om detta resultat hade jag aldrig börjat. Kommer inte våga mig på laser någonsin igen, har hört från andra att "laserbehandlare" inte rekommenderar laserbehandling i ansiktet men på övriga delar av kroppen. Idag försöker jag skymma ansiktet och mår mentalt dåligt. Tar bort genom o raka alt epilera i ansiktet.

Blue Eyes sa...

Hej Anonym!

Du är inte den första som berättar att de har fått mer hår på ansiktet genom laserbehandling.

Orsaken till det är att man inte använder tillräckligt stark dos då man är rädd att orsaka brännskador på ansiktet. Och eftersom man rakar bort håret innan behandlingen, så stimulerar rakningen din hårväxt, och dem fjuniga hårstråna blir grövre och besvärande.
Diatermibehandling återställer dem fjuniga hårstrån till att bli mjuka igen ganska snabbt, medan dem grövre stråna som du hade redan innan laserbehandlingen tar något längre tid.

Hoppas att du hittar en klinik som kan hjälpa dig för det är hemskt att gå runt och ska hela tiden gömma problemet.

Antonia

Michelle (michellebeit88@live.se) sa...

Hej Antonia! Är inne och läser lite här då jag gjort laserbehandling 2 gånger i ansiktet och har en tredje inbokad i slutet av November. Gör mina polisonger, överläpp och haka. Efter första gången upplevde jag att det inte kom tillbaka på polisongerna men efter andra gången i början på oktober har det börjat komma mörkare fjun ut mot kinden. Det grova försvann direkt upplevde jag men sen kom det tillbka mörka fjun istället. Tycker du att jag ska sluta behandla just polisongerna? Egentligen var jag nöjd med resultatet efter första gången när jag nu ser hur det blivit efter andra. Är det så att det kan bli ännu värre om jag fortsätter? Överläpp och haka är det inga problem med... Eller ska jag be dom att använda ännu starkare dos? Tacksam för svar. MVH, Michelle

Blue Eyes sa...

Hej Michelle!

Jag önskar att jag kunde ge dig ett svar som är tillfredsställande.
Jag har ingen erfarenhet av laserbehandlingar. Jag träffar bara dem som är inte nöjda med resultatet.
Oftast problemet är just dosen på strålarna. Man är försiktig så att man inte bränner huden i onödan.
Jag tror att du får prata med dem om ditt oro och kanske kommer ni fram till en bra lösning.
Ledsen att jag inte kan ge ett bättre svar. :(

Unknown sa...

Tack för ett bra blogginlägg! Jag har suttit och läst om laserbehandlingar, diatermi, elektrolys och IPL. Tänkte tipsa er om en bra sida där det står allt om permanent hårborttagning:

http://www.plastikoperationer.net/permanent-harborttagning

Till er som undrar :)