26 december 2012

kan du inte sova?

I mitt jobb hör jag ofta av mina kunder att de sover dåligt. Och det är ju inte bra, för man behöver ladda batterierna för att kunna fungera på dan.
Och varför sover man dåligt? Vissa har kanske en störning i kroppen som inte är lätta att komma till rätta. Men merparten av människorna är själva orsaken till att de sover dåligt. Och värst är att de inte ens vill ändra på dem dåliga vanorna. 
  • Koffein på kvällen stör sömnen. ersätt inte vatten med kaffe. Nere på kontinenten dricker man kaffe på ett annat sätt än i Sverige. Där dricker man inte kaffe efter tre på eftermiddan. I Sverige pimplar man kaffe istället för att dricka vatten om man är nu törstig.
  • Choklad innehåller också koffein samt socker. Både är uppiggande vilket inte är önskvärt om man nu ska sova.
  • Fyll inte magen med mat heller innan sänggående. Förutom att den gör dig tjock så får du sömnen definitivt förstört.
  • Sitt inte vid datorn på kvällen. Surfandet och olika aktiviteter på datorn har en stark aktiviserande effekt på hjärnan. Det tar flera timmar innan man kommer ner i varv och då är det kanske redan dags för att stiga upp igen. 
  • Lös inte morgondagens problem i sängen. Skriv en lista innan läggdags och fundera inte på olika lösningar i sängen. Det håller dig vaken. Garanterad. 
  • Ha ordning i sovrummet, ha varken tv- eller datorn i det rummet. Har du bara ett rum  kan då ändå ett skärm eller förhänge göra nytta.
  • Ha svalt där du ska sova. Vädra innan du lägger dig. Ha en tunnare täcke om det inte går att regla elementet. Eller stäng av alternativ dra ner till ett minimum reglaget. Du sover garanterat bättre.
  • Öronproppar kan vara bra om man har störande grannar. 
  • Träna inte innan du ska lägga dig.
  • Töm hjärnan från tankar. För det är just tankar som jagar varandra som håller många vakna. Och det är kanske inte så lätt alla gånger. Men med övning kommer det att gå. Jag lärde mig detta redan som 16- åring. Det är en del av yoga. Men kanske en av dem bästa övningen jag fick med mig.

5 kommentarer:

Anna sa...

Öronproppar är kanon när man ska sova. Det är då skönt att plugga in propparna djupt i öronen och verkligen stänga ute alla störande ljud. Själv sover jag alltid med både öronproppar och ögonbindel. Jag sover så mycket bättre och djupare när det är helt tyst och mörkt. Kan verkligen rekommendera alla att testa öronproppar och ögonbindel. Det fungerar som sömnmedel för mig. Somnar direkt när jag har satt på mig Ögonbindeln och pluggat in öronpropparna. Sovjet till och med med öronproppar även om det är helt tyst.

Blue Eyes sa...

Öronproppar är toppen. För den stänger ut all störande ljud som trafik, grannar, fest... medan släpper igenom viktiga ljud som klockringning eller om brandlarmet går osv. Telefon också.

Anna sa...

Har du något bra tips på öronproppar att sova med? Jag får ont i öronen efter en hel natt med öronproppar. Dock kan jag inte sova utan dem.

Blue Eyes sa...

Anna!
Öronproppar är väldigt personliga och man får helt enkelt prova sig fram och känna vilket sitter bäst. De är trots allt inte alls dyra.

Anna sa...

Tack för tipsen. Får ta och skaffa mig lite olika öronproppar att testa. Antar att hörselgångarna är väldigt olika hos olika människor och därför alla proppar inte passar alla.