03 juli 2012

solens sanna ansikte...

Ett ansikte som säger mycket utan att tala. Lastbilschauffören från USA har kört sin lastbil i 28 år. Nu har han unilateral dermatoheliosis på grund av att hans ena ansiktshalva utsattes dagligen av solens strålar. Genom fönstret. Det är UV strålarna som var boven i dramat.
Och den bilden talar ju sin tydliga spår naturligtvis.
Bilden har publicerats i The New England Journal of Medicine i april 2012.

Det är skrämmande. Onekligen. Hoppas att många tänker för sig när man är ute i sommar och vill införskaffa lite bränna.
För solen är inte helt ofarligt. Jag skulle nog påstå att den är farlig, ändå kan man se småbarnsmammor som låter sina bebisar ligga i solen. Kan inte vara nyttigt.
Oaktsamt skulle jag påstå.

Jag själv har slutat med att sola för många år sen, solen får ta den tar när jag rör mig ute. Rynkigt hud är inget jag vill ha och inte hudcancer heller.

Så du som råkar in hit, ta en ordentligt titt på honom och fundera över din egen solande. Och använd solskydd!




Daily News, ABmobil,

Inga kommentarer: