02 december 2010

osanna reklampåstående...

Jag har länge undrat över om allt som påstås i all reklam. I allmänhet när den vänder sig till kvinnor, och i synnerhet när det gäller just ansiktskrämer och även tillskott som skulle ge slätare hud som det påstås med Q10.

Har använd många krämer i mitt liv, då jag dessutom är hudterapeut med inriktning för permanent hårborttagning.

Visst kan huden bli bättre av krämerna, men inte alls på en sånt sätt som de vill att vi ska tro på.
Alla som använder skönhetskrämer vet väl vid det här laget vilken skillnad det blir när man slutar bara för en dag.
Så de behövs både för hudens välbefinnande och även för själens välbefinnande.

Men att påstå att krämerna skulle ta bort rynkor är ju ren lögn och definitivt vilseledande. Skulle det vara så så skulle ingen vara rynkig idag. men börjar man använda redan för tonåren så förebygger man rynkor och det ger utdelning senare i livet.

Särskilt lustig blir det när leverantörer- som jag träffade på mässan för Q10 och ville sälja in produktserien för att den förbättrar rynkor, såg inte representanterna särskilt rynkfria ut. Man kan undra, använder inte de själva produkten de framträder eller så blir inte effekten den önskvärda? Isåfall varför ska jag pracka på produkten på mina kunder.

Hur som helst ska nu ett nytt lag förbjuda vilseledande reklam. Det som sägs i reklam ska kunna bevisas. Slutresultatet blir nog ännu mer obegriplig fikonspråk, som ingen som köper produkten kommer att förstå vad det betyder, men kommer att tycka att det låter lovande och definitivt värt pengarna.

Expressen, DN




1 kommentar:

shoppingtokig mamma sa...

Visst blir man beroende av cremer, jag använder tex satin hands MK och kan inte sluta :)
Fin blogg föressten