18 september 2011

ett handslags betydelse...

Kroppsspråk är ju viktigt. Kanske till och med viktigare än vi tror. Vi uttrycker mycket med våra kropp och vissa kan läsa den enkelt andra märker nog ingenting. Vissa uttryck dock är mer läsbara än andra. En hopsjunken kropp med svag röst indikerar sällan stor självsäkerhet och självförtroende.
Handslag är en företeelse många av oss kan tolka. Själv är inte vän av handslag ( säkert säger en hel del om mig också, även om jag tror att jag har en fast handslag, tycker jag att det är både obehagligt och onödigt att skaka hand)
Att en fast handslag tyder på självsäkerhet är alla överens om. Att man kan fejka en fast handslag pratar ju egentligen ingen om. Lite övning ger nog färdighet även i handskakningens ädla konst också.
Men nu blandas även i hur vi visar handflatan i samband med handskakning har betydelse.
Själv har jag aldrig tänkt på det, men det finns folk som har utforskat även det:
  • Visar du enbart handryggen under handslaget signalerar den en dominant och stark ställning.
  • Visar du en del av din handflata medan du skakar hand visar att du är vänligt inställd och samarbetsvillig.
  • Visar man inte alls handflatan utan den är mer hand i hand så att säga, upplevs som om du är undflyende och svag.
Visst, kanske finns lite sanning i det hela, jag brukar mest undvika att ta i hand, men onekligen finns det många olika stilar. Och enligt mig kan man öva in det mesta för att invagga omgivningen i falsk säkerhet ;)
Så öva, öva och öva....Ingen vill ju verka svag...eller? Svaghet är ju inte attraktiv så upp till kamp.



Inga kommentarer: