08 mars 2009

tea for me or for you....

Te-trenden är över oss. Personligen har jag inte fastnat nämnvärt för te och kaffe dricker jag bara om jag inte kan undvika det.

Men om jag måste välja väljer jag hellre te en kaffe. Visst nymalet och nybryggt kaffe luktar gott, men sen vill jag inte prata med folk för de luktar inte särskilt gott från munnen.

Te är en annan femma. Jag dricker den mer regelbundet, men ibland undrar jag varför jag gör det. För det smakar inte alls mycket. Det luktar gott men ... ja det luktar gott. Smaken vet jag inte om jag känner så mycket av. Antingen inget eller om den får dra länge blir den bitter. Jag vill förstås ingen smaksättning i teet, varken citron eller socker, då dricker jag hellre hett lemonad utan te. Och mjölk går också bort.

Ok. Men varför dricker jag te då? För att det verkar vara nyttig. Och för att jag hoppas att det är nyttig.

  • Yerba Mate – gör dig pigg

Yerba mate är ett örtte fyllt med naturens stimulerande ämnen koffein, teobromin och teofyllin som verkar uppiggande vid fysisk och mental trötthet – rena energidrycken. Sägs att den även ökar fettförbränningen. Kan va bra om det stämmer förstås.

  • Vitt – trendigt & nyttigt

mer antioxidanter och näringsämnen än i grönt te – och innehåller mindre koffein. De allra

  • Blommande – för alla sinnen

Gott för kroppen – vackert för själen. De små handknutna tebollarna slår ut i kokhett vatten och vecklas ut i en bedårande blomma – mitt framför dina ögon. Bollarna är ofta knutna av jasminte och smaksatta med milda blomster. En ljuvlig present. Den här ska provas, definitivt för jag gillar sånt som gör sig fint även för ögat. Mer av den sorten kan du hitta hos Johan&Nyström Kolla sidan, jag hade inte en aningom vad man kan göra av teblad. Snyggt blir det förstås om man använder glas, som synes.

  • Grönt – BRA FÖR HUDEN

Det gröna teet är känt världen över för sina hälsosamma effekter. Bladen är boostade med flour för friska tänder och kraftfulla antioxidanter (undrar förstås vad som menas med att den är boostade med fluor) som skyddar hjärtat och minskar risken för cancer. Ett par koppar om dagen gör dig dessutom vacker. Hälsodrycken stärker nämligen hyn och suddar ut ålderstecken.

Suddar ut ålderstecken? Ta med en nypa salt. Vore det sant så skulle ingen gå till plastikkirurgen? Eller?

  • Pu-erh – rena medicinen

Hos oss är pu-erh mest känt som bantnings-te, i Kina är det en hel egen tekultur. Det mytomspunna pu-erh lagras som fina årgångsviner och används traditionellt som medicin-te för att hjälpa matsmältningen, sänka kolesterolet, stärka immunförsvaret och motverka baksmälla.

Intressant,kanske något jag skulle kunna testa också. Smal vill vi alla bli...undrar hur pu-erh smakar, säkert lite småäckligt, men min mor brukar säga drick den som om det vore medicin.

  • Rooibos – Lindrar stress

Rooibos är en naturlig källa till flera essentiella mineraler och antioxidanter och SÄGS lindra stress, allergier, astma, eksem och kolik. Det röda örtteet är helt koffeinfritt så det är bara att njuta en kopp på kvällen och somna sött ändå!

När jag läser vad den kan lindra, undrar jag varför inte är det obligatoriskt att dricka redan i småskolor. Ja. Istället för mjölk.


1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns en mängd tesorter, om man bara handlar billiga smaksatta tesorter så luktar det bara, men det smakar inte särskillt. Handlar du t.ex. kinesiskt rent te så finner du en helt ny typ av smaknyans!
Även Pu-erh är gott, men mycket lite av den kvalitativa varan säljs i Sverige, och det smakar efter vad man betalar!