03 oktober 2008

...för botoxälskare...

Jag förstår mig inte på kvinnor som använder botox (inte män heller, men jag är säker på att kvinnor är starkt överrepresenterade). Ända från början den dök upp på marknaden, tyckte jag att det var djävulens påfund, där pengakåta plastikkirurger som ingöt i folk att det är ett bra sätt att bli av med rynkorna.

Jag ger lite fakta om vad botox är egentligen: det är ett toxin som produceras av en bakterie som kallas för Clostridium botulinum och orsakar botulism -> en allvarlig förgiftning, som kan leda till döden. Toxinet som bildas är en av det giftigaste man känner till, några mikrogram är dödande för människan. Förgiftningen blockerar nervimpulser och orsakar förlamning i andningsmuskulaturen.
  • den är 6miljoner gifitgare en skallerormgift.
  • ett snapsglas räcker för att döda samtliga Sveriges invånare.
  • 12 kg räcker för att ta död på hela mänskligheten.

Ja, jag vet att serumet som sprutas in för att förlama ansiktsmuskler är en starkt utspädd formula. Men jag undrar ändå vad kan det ställa till i kroppen för övrigt? Hur påverkar den tex, en kommande graviditet, hur mycket det påverkar på cellnivå. Kändisar som använder botox sällan föder egna barn, där adoption är mer vanligt, då man helst inte vill förstöra den gudomliga kroppen.
Plastikkirurger intygar förstås att den inte farligt alls, men ni som funderar på att botoxa er, läs texten här först:
  • Den amerikanska konsumentorganisationen Public Citizen vill ha tydligare information om riskerna med användning av botox och liknanade preparater för skönhetsbehandlingar. På 9 år har 180 fall av livshotande incidenter, varav 16 dödsfall rapporterats till det amerikanska läkemedelsverket FDA. Skadorna kan inte direkt knytas till preparaten men har uppstått efter att behandlingen utförts. Eftersom behandlingar med botox blivit allt vanligare vill Public Citizen att FDA förser vissa preparater med den starkaste varningsmärkningen-BLACK BOX-. Organisationen föreslår också att FDA ska skicka ut varningsbrev till läkare och patienter, som behandlas med injektioner, där man bland annat beskriver symtom på svåra biverkningar som svårigheter att svälja, andas eller tala.
Men det finns förstås fortfarande kvinnor som som ger blanka fan i skönhetsoperationer och botox injektioner. En av de är Vivienne Westwood, hon sticker ut med både sina kläder och lika väl vägrar hon att släta ut ansiktet, och göra den till en ointressant, karakterslös mask.
http://www.expressen.se
http://www.improveme.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant - det ante mig att det var så här. Men varför vill man använda botox - ska man se förlamad och utslätad ut. Är det det som är meningen. Varför inte spruta in något annat - silikon t ex!

Anonym sa...

tre år gammalt men det skiter jag i. jag är kille och får botox för mina kraftiga svettningar under armarna. jag har lidit av det i många år men botoxet gör att jag inte svettas alls i ungefär ett halvår. men jag känner ett starkt obehag av att ta det. För som sagt, i långa loppet, vad gör det med min kropp?

Blue Eyes sa...

Inlägget är tre år gammal men jag får feedback per mail.

Det finns andra metoder för kraftiga svettningar under armen än botox. Vad jag vet kan man operera bort svettkörtlarna också. Men jag antar att du har kollat upp det mesta.

Ibland är berättigad att ta risker, då alternativet är så mycket värre.
Jag lider med dig.

Blue Eyes sa...

Jag vänder mig emot sönderbotoxad ansikte och inte medicinsk användning.:)