13 oktober 2008

är all reklam är bra reklam?


KO är kritisk för att reklam för kosmetiska företaget L´Oreal och Lancome vilseleder kunderna, och får oss tro att just deras antirynkkrämer är bättre än andra och håller det de lovar.

Jag har alltid undrat, finns det folk som verkligen tror på reklamens budskap? Jag vill inte påstå att krämer inte fungerar, men kanske inte på det sättet som det står på. Skulle de ta bort rynkor så skulle den vara värt en Nobelpris. Minst.

Det är mer att den förebygger. Men mycket reklam bygger ju på ens osäkerhet. Det är alltid vackra kvinnor med perfekt hud som har huvudrollen i alla dessa reklamfilmer. De har perfekt hud redan från början, sminkösen gör också en fantastiskt jobb, och inte prata om ljussättningen.
JAg har också reagerat på de fyndiga teckningarna som visar hur huden förändras av just deras produkt. Ser sååå fantastiskt ut att vi bara måste köpa det för att uppnå samma resultat. Och alla konstiga, fantasifyllda namn som till kommer.
För egentligen vem vet vad som döljer bakom namnet tex ´pro-xylane` .
En revolutionerande anti-age molekul, som tom fick pris 2007. Toppen. De fick pris men går det VERKLIGEN att kontrollera? Kontrollera om den ger det effekten som önskas.
För varje gång jag testar en kräm, uteblir den effekten som jag köpte den för. Ta antirynkkrämen. Den jag använder är från Exuvance -Rejuvenating Complex- är jättesköna och jag använder den dagligen. Men har mina rynkor minskat något? NEJ. Det har de inte gjort. Kanske om man skulle lägga mig under en supermikroskop skulle man kanske påpeka ett och annat, men för blotta ögat syns inte mycket.
Men varför använder jag den då, skulle man kunna ju fråga. Ju för att de är sköna.

Många gånger kan jag tänka också att kanske det fungerar på andra, men inte på mig. Och så håller man tyst. Undrar om andra tänker likadant?

Min gissning är att vi kommer att fortsätta inhandla skönhetsprodukter, för det är underbart att skämma bort sig och sin hud. Men jag önskar att reklammakarna betraktar oss som mer seriösa konsumenter som inte längre går på alla påhitt de målar upp för att kunna sälja.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.sr.se/EKOT
http://www.e24.se/
http://www.aftonbladet.se/wendela
http://www.aftonbladet.se/

Inga kommentarer: