06 februari 2009

invertering i min necessär


Hur ofta ska man rensa i sin necessär? Jag har ju inte nåt exakt schema, oftast blir det när något går sönder och allting blir kletig. Säkert ligger något i att produkterna blir gamla, men har aldrig haft problem med det.

Mascara
Enligt tillverkaren bör en mascara bytas ut var fjärde månad då de lätt samlar bakterier och kan ge ögoninflammation. Om jag nu ska slänga bort min mascara efter 4 månader, varför görs de inte mindre, så att det räcker bara till 4 månader. Min räcker ca 6-8 månader, och då använder jag den dagligen.

Puder & Rouge
Ett bäst före-datum brukar stå på förpackningen. Kolla det.
Båda produkterna håller upp till två år. Håll både puder och rouge fräscht genom att inte peta i produkterna med fingrarna (kan komma bakterier i) och kontinuerligt rensa tillhörande borstar.

Foundation
En foundation håller upp till ett år. Även här brukar ett bäst före-datum stå på förpackningen. Släng omedelbart om huden blir irriterad när du använder det eller om det luktar illa.

Läppstift
Ett läppstift samlar, precis som mascaran, lätt på sig bakterier. Om du torkar av läppstiftet då och då och förvarar det svalt, då håller läppstiftet upp till ett år. -> Min egen erfarenhet visar att de kan lätt hålla längre. Ofta har man flera olika nyanser så de går inte heller åt kanske på ett år. Jag använder de tills de är slut. Aldrig hänt något. Men jag lånar inte ut. Aldrig.

Penslar
Se till att rengöra dina makeup-penslar minst en gång i veckan. Vanligt diskmedel funkar. Du kan också tvätta penslarna med schampo.

Jag har funderat över om det är så viktigt att inte använda en viss produkt efter bäst-före datum, varför inte tillverka de i mindre volym. Eller i olika storlekar. En för stor användaren och en för den som inte använder produkten så ofta.

På hudvårdsprodukter står ofta hållbarhet 12 månader efter öppnandet. Men hur länge har den stått på butikens hylla? Åldras inte produkten när den bara står och väntar på en köpare.

Produkter jag säljer - Exuviance - i min butik inhandlas alltid i små mängder, för att de inte ska hinna värma hyllorna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är glad att jag inte behöver nån men Stumpilurv skulle verkligen behöva se över sin!

sanna sa...

vart har du köpt den necessären ? :)
jätte söt

Blue Eyes sa...

Sanna: Jag köpte den på Lokart Fashion på St:Eriksg. 86 i Stockholm.
Den ligger i närheten av St:Eriksplan
Den är söt och den är min favorit.