17 februari 2009

sova bättre i 12 steg

Många har svårt med nattsömnen. Mycket stress på dagen kan vara en av orsakerna. En annan att man inte kan stänga av tankarna utan de bara far runt i huvudet, vad man har gjort och vad man ska göra och varför osv.
Vid 16 års åldern har jag lärt mig stänga av hjärnan. Det var en yogaövning. Och det hade jag nog mest nytta av kan jag lova.
Men här kommer 13 punkter för att lättare sova:
  1. Bygg upp sömnbehovet genom att vara vaken tills du stupar
  2. Gå upp samma tid varje morgon och lägg dig samma tid varje kväll
  3. Varva ner innan du ska gå till sängs.
  4. Använd sängen till den är för: sömn och sex
  5. Gå upp ur sängen om du inte kan somna och gör nåt annat
  6. Motionera inte strax före innan läggdags, men långpromenad fungerar bra
  7. Lita på din kropp att den vet hur många timmar den behöver för att vila upp sig.
  8. Dämpad belysning på kvällen kan sätta igång melatonin produktionen, som behövs för att kunna sova
  9. Alkohol, stark te, kaffe, läsk och choklad gör dig pigg. Undvik de om du vill sova. Varm mjölk eller örtte kan hjälpa att slappna av mer.
  10. Varken för mycket mat eller för lite mat fungerar om man vill sova. Långsamma kolhydrater, nötter och frukt är bra före sänggående. Banan och mjölk innehåller ämnen som liknar sömnhormoner.
  11. Skriv ner tankar på ett papper så kan du ta itu med dem dagen efter.
  12. Sitt inte vid datorn innan läggdags. Stäng av den minst en timme innan.
De gångerna jag inte kan somna brukar jag ligga kvar ändå för jag tycker att min kropp vilar ju ändå, och den hämtar kraft av vilan.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tips! Dessa behöver jag! Brukar försöka lösa korsord för att trötta ut hjärnan innan jag somnar!

Kram!

Anonym sa...

Tack så jättemycket, först och främst för tipset och kommentaren på min blogg men även för detta inlägg - verkligen nödvändiga när man heter jag och aldrig kan sova.

Och om du hade lust skulle det va jättesnällt att leta upp titeln på boken.

Och jag vet att jag inte måste, men känns ungefär som "ramlar du av hästen så skall du snabbt upp på ryggen igen", så jag försöker, och försöker, och försöker ... och det känns så fel :P

/Jillie